Chip tuning vs dedykowana modyfikacja

Spotykając się z potencjalnymi Klientami, słyszymy czasem, że oni nie chcą chip tuningu albo, że już z niego korzystali i nie przyniósł żadnych efektów.

Chcemy pokazać, że pomimo faktu korzystania z tej samej struktury, jaką jest mapa silnika, chip tuning i nasze rozwiązania zdecydowanie się różnią. Nie chcemy wartościować, które z nich jest lepsze, tylko przedstawić, że mają inne cele, a przez to różnie wpływają na samochód.

Na początku trzeba wyjaśnić podstawową kwestię, jaką jest fakt, że rozwiązania te nastawione są na inne grupy odbiorców. Chip tuning skierowany jest przede wszystkim do kierowców samochodów osobowych i wyścigowych, a jego głównym celem jest podniesienie mocy i momentu obrotowego. W dedykowanej modyfikacji ukierunkowani jesteśmy na to, aby samochód jeździł ekologicznie i ekonomicznie. Wybór celu niesie za sobą konsekwencje, które pokażemy poniżej. W TechTir skupiamy się przede wszystkim na pojazdach ciężarowych, gdyż to one potrafią pokonywać miesięcznie średnio 10 tys. kilometrów, paląc przy tym około 30l/100km.

Punkt wyjścia

Warto zauważyć, że obydwa rozwiązania nie ingerują fizycznie w komponenty silnika, nie wiążą się z wymianą jakichkolwiek części. W chip tuningu i w naszej modyfikacji wpływamy na elektroniczny układ sterowania pracą silnika (EDC). Monitoruje on wiele parametrów poprzez umieszczone w silniku czujniki. Na podstawie tych sensorów tzw. sterowniki regulują aspekty działania silnika m.in. kąt zapłonu, ciśnienie doładowania czy wtrysk paliwa. EDC działa według map jednostki napędowej. Zmiana w tych mapach przekłada się na konkretne wyniki. Główną różnicą między opisywanymi rozwiązaniami jest ilość pobieranych danych. Logiczne wydaje się, że jeśli chip tuning nastawiony jest na podniesie mocy i momentu obrotowego, to potrzeba tych danych mniej. Czasem po prostu zwiększa się ilość paliwa, powietrza i zmienia limitery momentu. Pojazd zyskuje przez to większą dynamikę, moc i moment. Często niestety zdarza się spora ilość niedopalonych spalin i zwiększona emisja. Chcąc uzyskać efekt obniżenia spalania oraz czystszych spalin w dedykowanej modyfikacji bierzemy pod uwagę bardzo wiele danych, ponieważ ten sam cel można uzyskać na kilka sposobów. Np. większą efektywność spalania paliwa można uzyskać poprzez czas otwarcia wtrysku, zmianę ciśnienia czy korekcję regulatora pompy paliwa. Bardzo ważne są kształty charakterystyk, stromości narastania ich zboczy, czy inne parametry odpowiedzialne za równoważenie pracy silnia. Ponadto należy wziąć pod uwagę inne systemy w pojeździe, takie jak skrzynia biegów czy system oczyszczania spalin.

Jaka zachodzi zmiana

Chip tuning zmienia wartość parametrów w całym przedziale możliwości pracy silnika. Od najniższych obrotów, aż do najwyższych. Chodzi o to, żeby doświadczenie zrywu, czyli tak naprawdę wysoki moment obrotowy był dostępny zarówno na niskich obrotach, ale przede wszystkim na wysokich.Producenci samochodów włączają pewne ograniczenia obniżające wydajność silnika dla pewnych obrotów i prędkości. Działania chiptuningowe często znoszą te ograniczenia, dzięki czemu klient jest zadowolony, że auto „kręci się” aż do „takich” obrotów, bądź pokonuje prędkość, której wcześniej nie był w stanie osiągnąć. Niestety ciągnie to za sobą konsekwencje szybszego zużywania się silnika i innych komponentów. W dedykowanej modyfikacji staramy się kształtować tak charakterystykę silnika, żeby była jak najbardziej optymalna przy najbardziej optymalnych obrotach. Chcemy, żeby obciążenie silnika było idealne dla przełączeń skrzyni biegów. Chodzi o to, aby silnik spalał jak najlepiej mieszankę paliwowo-powietrzną i dzięki temu uzyskał jak największą sprawność. Jednostka napędowa ma pracować idealnie równo, optymalnie i na jak najlepszym zrównoważeniu. Tego poszukujemy, tworząc nasze rozwiązania.

Legalność

Na dzień dzisiejszy ingerencja w mapy silnika, ich zmiana nie jest zabroniona przez prawo. Często klienci pytają o to, dlaczego producenci nie robią takich rzeczy, czy nie jest to poprawianie producenta. A więc robią. W pewnym zakresie, zwłaszcza jeśli chodzi o moc, czy moment. Z jednej strony produkują w oparciu o dokładnie te same komponenty kilka wersji programowych sterownika silnika. Powstają dzięki temu na identycznym silniku wozy np. 450, 470 i 490KM. Nikt nie mówi, że jest to model 450 i 450 po tuningu, ale przecież dokładnie tak to zrobiono. Salony oferują również własne rozwiązania programowe i można dokupić do wozu dodatkową opcję i zamiast wozu seryjnie 420 KM otrzymamy wóz 450KM. Kosztuje to zazwyczaj ponad 20 tys. zł. Producenci natomiast nie wprowadzają dedykowanej modyfikacji, która polega na „uszyciu” idealnie pod dany silnik jego „własnego” oprogramowania. Uwzględnia się mnóstwo indywidualnych parametrów tego pojazdu. Producent tworząc samochody, musiałby seryjne wozy po sprzedaży, wzywać po roku lub dwóch do serwisu, przeprowadzać pełne testy i tworzyć oprogramowanie bezpośrednio pod dany numer rejestracyjny. Wprowadziłoby to ogromne zamieszanie w serwisach i wygenerowało potężne koszty. Firma TechTir tworzy rozwiązania „szyte na miarę” każdego wozu. Jesteśmy elastyczni i nie boimy się każdego pojazdu traktować indywidualnie.

Ważnym aspektem jest rozumienie, jakie konsekwencje może mieć konkretna zmiana oraz doświadczenie w przeprowadzaniu takich zmian. Niejednokrotnie na drogach możemy zobaczyć i usłyszeć samochody, które nie zostały dobrze zmodyfikowane. Wśród tych objawów występują: bardzo wysoki poziom hałasu, czy duża ilość wydobywających się spalin.

Konsekwencje

W tym punkcie wychodzi najwięcej różnic między oboma sposobami modyfikacji. Jeszcze raz warto podkreślić, że wynika to z początkowego założenia, że celem chip tuningu jest uzyskanie większej mocy i momentu obrotowego, a nasza modyfikacja zakłada bardziej ekologiczną i ekonomiczną jazdę.

Zużycie komponentów

Pierwszą konsekwencją jest problem zużycia komponentów. Kiedy w chip tuningu zmienia się maksymalne obroty silnika, przy wysokich obrotach temperatura bardzo wzrasta, a elementy zużywają się dużo szybciej. Pojawiające się przeciążenia wpływają na większe zużycie komponentów. W dedykowanej modyfikacji stawiamy na ekonomię. Przez odpowiednie ukształtowanie charakterystyk silnika chcemy, aby każda ciężarówka jechała optymalnie bez przeciążeń, przegrzania czy „nadbiegania” się turbiny, co przekłada się na ich większą żywotność.

Spalanie

Efekt, jaki chcemy osiągnąć w dedykowanej modyfikacji ma wpływ na zużycie paliwa. Pojazdy, które są poddane chip tuningowi muszą podać najpierw sporo paliwa przy najniższych obrotach silnika, żeby jak najszybciej uzyskać wysoko moment obrotowy.  Dużym problemem w tej sytuacji jest fakt, że turbina nie uruchamia się przy tak niskich obrotach. Następuje wówczas zaniżenie współczynnika nadmiaru powietrza, co skutkuje niedopaleniem paliwa i zwiększeniem poziomu emisji sadzy. Wywołuje to efekt pojawienia się dymu za samochodem. Poszukiwanie optymalnego momentu obrotowego przy bardzo wysokich obrotach silnika zwiększa zużycie paliwa. W przypadku dedykowanej modyfikacji chodzi o to, aby mieszanka została jak najbardziej efektywnie dopalona. Spaliny są wówczas czystsze, ponieważ w większym stopniu zostaje wykorzystana energia chemiczna paliwa. Dzięki temu zabiegowi pojazd na tej samej dawce paliwa jest wstanie przejechać dłuższą trasę.

Jednym z głównych naszych celów, jakie mamy to obniżenie spalania, więc optymalizujemy parametry tak, żeby zużycie było mniejsze. W chip tuningu mówimy o podniesieniu mocy często w przedziale 21-30%.W rozwiązaniu dedykowanym szukamy takiego miejsca, gdzie  występuje optimum momentu obrotowego przy najmniejszym spalaniu i najniższej prędkości obrotowej. Chip tuning zaś szuka potężnych wartości mocy i momentu bez względu na poziom spalania.

Ekologia

Z kwestią zużycia paliwa nierozerwalnie łączy się aspekt środowiskowy. Już samo większe spalanie wpływa na ilość szkodliwych substancji uwalnianych do atmosfery. Działania, które  podejmujemy nastawione są na ekologię. Oprócz obniżenia spalania, co samo z siebie łączy się z ilością produkowanych gazów, wpływamy na jakość spalin poprzez precyzyjne dopalenie mieszanki.

Obniżenie spalania nie musi iść w parze z małą mocą i momentem obrotowym. Podczas rajdu Dakar w ciężarówce rajdowej, której moc zwiększyliśmy z 1000 KM na 1200 KM i moment obrotowy z 4500 Nm na 5000 Nm, obniżyliśmy spalanie z 200 l/100 km  do 98 l/100 km, czyli o ponad połowę. W tak ekstremalnych warunkach jak rajd cyklu W2RC również uzyskaliśmy aspekt ekologiczny, z czego jesteśmy niezwykle dumni.

Podsumowanie

Wbrew ogólnemu przekonaniu, chip tuning i dedykowana modyfikacja mają inne cele i różne grupy odbiorców. W tym pierwszym chodzi głównie o podwyższenie mocy i momentu obrotowego, doświadczenie zrywu, większe możliwości wyprzedzania i bardziej dynamiczną jazdę. Skierowany jest on głównie do kierowców samochodów osobowych, a w szczególności dla miłośników rajdów. Nasze, dedykowane rozwiązanie, stawia zaś na ekologię i ekonomię jazdy. Zależy nam na tym, aby samochód ciężarowy emitował jak najmniej szkodliwych substancji m.in. poprzez zmniejszenie spalania. Zwiększona moc pojawia się tutaj przy okazji. Kilkuletnie doświadczenie w optymalizacji samochodów biorących udział w najbardziej prestiżowych rajdach świata sprawia, ze nasze doświadczenie i możliwości przeprowadzania badań są ogromne. Zdobywaną na bieżąco wiedzę wykorzystujemy w codziennej pracy, w rozwiązaniach transportowych. Po więcej treści związanych z tematyką rajdową zapraszamy do naszej zakładki Techtir Racing.

Podobne wpisy